Bokanmeldelse: Birkenes Historielag: Årsskrift 35 - 2016

Mye godt lesestoff fra våre naboer i vest.

I sitt 35. årsskrift gir Birkenes Historielag oss 25 historiske artikler med varierte emner. Årets tema er imidlertid "Å sette spor", noe forsidebildet illustrerer godt med den 500 år gamle skien som ble funnet på Svaland i begynnelsen av 1990-årene. Gamle spor følger vi også i turreferatet fra Kr. Himmelfartsdag 2016. 60-70 mennesker gikk da på den gamle veien fra Hynnekleiv til Gauslå. Veien, som var i bruk frem til 1936, er fortsatt i bra stand. På Frolands-siden er strekningen riktignok delvis nedbygd av jernbane og ny vei.

Heller ikke i historielagbevegelsen har man kunnet unngå å legge merke til den aktuelle debatten om fremtidens kommune- og regionstruktur. Derfor er det nok heller ikke tilfeldig at årsskriftet har laget en egen artikkel om Birkenes, Herefoss og Vegusdal før kommunesammenslåingen i 1967. Artikkelen bygger på Olav Salveson Mois uhøytidelige og morsomme kommunepresentasjoner, som han i 1975 utgav i boken "Bygder og byar på Agder".

Flere av våre venner i Froland Historielag bidrar også med artikler i det nye årsskriftet. Den største artikkelen er skrevet av Gunnar Gundersen, og gir en inngående beskrivelse av kullbrenningen i Birkenes og leveringen til Frolands Verk. Da Frolands Jernverk ble startet i 1763, var det nemlig behov for store mengder trekull til bearbeiding og smelting av jernmalm. I gamle Birkenes, Herefoss og Vegusdal kommuner var det henholdsvis 34, 31 og 24 gårder med leveringsplikt til jernverket da cirkumferensen endelig ble fastsatt i 1772.

Vigleik Frigstad bidrar med en artikkel om "Tovdal vassdrags faglege sammenslutning nr. 7". Det var 9. juli 1939 at det ble holdt et konstitueringsmøte på Herefoss om å stifte et felles lag i tillegg til de tre Skog- og Landarbeiderforeningene for Tovdal, Mykland og Herefoss. Dette skyldtes trolig et ønske om å stå sterkere faglig og økonomisk. Sammenslutningen ble avviklet i 1956.

Et par artikler er også ført i pennen av Arne Mjåland. Disse og flere andre artikler vil interessere og glede mange frolendinger.

J.

Historielaget blir med jevne mellomrom kontaktet av enkeltpersoner og forlag som ønsker å markedsføre sine bøker overfor våre medlemmer. Vår primæroppgave er å spre kunnskap om Frolands fortid. Dersom noen av bøkene på en eller annen måte kan knyttes til Frolands historie, bringer vi gjerne en bokanmeldelse på våre hjemmesider.

D. S.

Besøkende: 92452