Holum Historielag

Velkommen til Holum Historielag

Holum er et sted med mye historie, og dette er noe som vi må ta vare på og verne for ettertiden. Derfor har vi som mål å vekke, spre og øke interessen for å ta verne om historien denne bygda mange av oss har et forhold og tilhørelighet til.

Vi vet også at mange har informasjon, historier og fortellinger om Holum gjennom tidene, disse vil vi gjerne bevare for ettertiden, slik at våre etterkommere også får tatt del i bygdas historie.

Vi er et aktivt historielag med jevnlige møter, turer, ekskursjoner og dugnader, og mye av historien og bilder er blitt publisert i vårt medlemsblad "VÅR ARV". Her trenger vi også den historien som du sitter inne med, den som du tror at "den er da heeeelt uten betydning" - den er ikke det. Våre etterkommere vil gjerne høre om når dere gjorde "spillopper" på skolen, var på skoletur i kjørkelia ....Solåsheia eller Vatne. Når hesten var et viktig arbeidsredskap på skauen, turen til mølla på Langeland, eller gå på noen av bygdas mange butikker, bank, posthuset eller telefonsentral. Alt er like viktig for oss, så skriv det ned - eller ta kontakt med en oss. Det finnes jo ikke noe som er triveligere en en prat om gamledager - over en kaffekopp.

Vi har også egen side på Facebook - /Holumhistorielag som du gjerne må besøke.

I oppbyggingen av våre nye nettsider vil vi også forsøke og bedre kontakten med medlemmene i Holum Historielag, og kunne komme i kontakt med e-post til dem som måtte ønske det. Men da er vi avhengige av at du deler den med oss, så send den gjerne enten til reidarhommen@yahoo.no eller tor.stein.holmegaard@hotmail.com