Historielagets aktiviteter i 2019

Froland Historielags kalender er oppdatert. Av den fremgår det at datoer for årsmøte og fellestur med Åmli Historielag er fastsatt. Men historielaget er også invitert til flere andre arrangementer som vi tror vil interessere mange.

Søndag 26. mai tar Svein E. Kristiansen og Ståle Haraldstad oss med på tre historiske veier. Vi møter frem på Blakstadheia skole kl. 10.00, og følger først Den gamle byveien; en kjerrevei mellom Froland og Arendal frem til 1873. Videre går vi over Postveien, en ridevei vi finner tegnet på kart fra 1790-tallet mellom Strubru og Skjulestad. Vi tar matpause ved Lille Assev før vi avslutter langs Fjeldmannsveien, tidligere ridevei mellom Valle, Åmli, Froland og Arendal. Turen er en rundtur som både starter og slutter ved skolen på Blakstadheia.

Fire dager senere har Birkenes Historielag invitert oss med på historisk vandretur til Øynaheia. Selve turen starter på veien inn til Espestøl (bildet) kl. 10:30. Her blir det friluftsgudstjeneste. Fra Espestøl går turen videre til Holtebu og Ørteland. Området lå under gamle Herefoss kommune. Herefoss og Vegusdal ble slått sammen med Birkenes under kommunesammenslåingen i 1967. I 1991 ble kommunegrensen flyttet, og Øynaheia ligger i dag i Froland kommune.

Lørdag 15. juni kl. 13.00 har "Odelsgutane" i Mykland tatt initiativ til avduking av en felles minneplate for flyslippene i Mykland under andre verdenskrig. Det blir taler og appeller, blant annet fra historielagets leder.