Presentasjon av bok og forfatter

"Fortellinger fra Frolands Verk" i salg fra 8. juni.

VELKOMMEN TIL VERKET 1801
Dette er en annerledes historiebok om Frolands Verk i 1801. Da var Verket et skikkelig jernverk med vannhjul og verksteder, røyk og bråk og en diger ovn som smeltet jern, og verksteder som laget jernet om til spiker, ovner og kanonkuler.
I boken har tretten barn og ungdommer som levde i Froland det året "fått stemme" og forteller om livet på Verket og i Froland. Alle står i folketellingen fra februar 1801, da hele Norges befolkning ble telt opp og skrevet i lister. Bakerst i hver fortelling finner du fakta fra folketellingen.

OM FORFATTEREN OG ILLUSTRATØREN
Ragnhild Gjerstad, som har skrevet og tegnet boken, har jobbet med jernverkshistorie som forfatter, illustratør, skuespiller og "guide i rolle" fra 1995, da hun åpnet julegate på Bærums Verk som Karine Mosedotten, den eldste og minste av de over 400 år gamle "Søstrene på Værket".
Hun har skrevet og illustrert barnebøker, laget naturstier og aktivitetsopplegg for Barnas Turlag DNT og turnert i Den kulturelle skolesekken med kulturarv i Akershus og Aust- og Vest-Agder i over 15 år.
Med "Søstrene på Værket" har hun laget og spilt teaterforestillinger om jernverkshistorie, skolehistorie, primstaven, eventyr, helse gjennom 400 år, 1814 og 1905. Hun har også laget vikingteater som Menja i "Fenja og Menja".

TIDLIGERE BOKUTGIVELSER AV RAGNHILD GJERSTAD
"Den lille kongen". Carlsen Forlag 1993.
"Fredriks fantastiske flyveferd". Bonnier Carlsen Forlag 1994.
"Alma". Bonnier Carlsen Forlag 1995.
"Rot". Bonnier Carlsen Forlag 1996.
"Nikka går til skolen". Gyldendal 2008.
"Herr Bjørn i skapet". Gyldendal 2010.