Holum Historielag

Nr.1 11.årgang 1990

Et hundreårs - minne

av Marit Golf

1. Rekke fra venstre: Theodor Upsaker, Maren Upsaker, Vådnebakken, Pernille Sodeland.
  2. Rekke: Anna Vådne, Olevine Holmegård, J. Bjerland, Inger Monen
  3. Rekke: Tobias Møll, Anna Møll, Gunnar Stusvig, Jens Sletten, Per Stusvig, Olaf Reierson, Martha Løvstø, Severin Langeland, Ole N. Sodeland

(Navnene står slik Nils Upsaker har skrevet dem. På nr. 3 i fremste rekke står det bare Vådnebakken. Dette må da trolig være Berte Katrine, søster til John Vådnebakken ).

I et brev datert San Francisco 15.03.1891 står det skrevet blant mye annet:

«Jeg modtog et brev fra dig Theodor 16.2.91 som jeg takker saa meget for. Vær ogsaa takket saa meget for det store fotografiet af sangforeningen. Jeg blev saa forundret da jeg aabnede brevet og saa saa mange Holmesognere. Jeg kunde kjende alle sammen.....

Din broder Karl Upsaker»

For kort tid side kom vi over fotografiet, og tenkte det kunne være av interesse for flere enn oss.

Over bildet står skrevet «Sangforeningen i Holme 1892», og under alle navnene. Håndskriften er min far Nils Upsakers. Av den kan jeg se at en nok var kommet et godt stykke inn i vårt århundre da navnene og årstallet ble skrevet.

Etter så lang tid var det fort gjort å ta feil på årstallet med ett eller to år av en som i 1890 bare var 14 år gammel.

Det er mye rimelig at det var i 1890 dette bildet ble tatt. Det måtte jo nødvendigvis ta en del tid med fremkalling og så forsendelse til San Francisco - der det som før nevnt ble mottatt 16.2.1891 av min onkel.

Når sangforeningen ble stiftet, og hvor lenge den gledet bygdefolket med sin sang, vet jeg ingenting om. Men stemmegaffelen som kirkesanger Bjerland holder i hånden, viser at det var han som var dirigent.

Om du drar kjensel på en eller annen slektning, så leit i den gamle trekkista eller i kasser på øversteloftet, hvis du da ikke har det hundre år gamle fotografiet av Sangforeningen i Holme hengende på veggen.