Holum Historielag

Stortingsmenn for 120 år siden (1886 - 88)

Avskrift etter VÅR ARV

Nr.2  2006

Stortingsmenn for 120 år siden

Ved redaktør Bjørn Slettan

Det er en kjent sak at gjennom tidene har mange representanter på Norges storting kommet fra Holum, født her eller har hatt sin heim her. Vi syntes nesten vi har rett til å føle oss aldri så lite kry over deres innsats i landets politikk på høyeste plan. I VÅR ARV 1982 hadde Gunnar Nomedal artikkelen «Våre stortingsmenn», og fant da ut at han kunne regne tylfta av folkevalgte stortingsmenn ! Av disse 12 var 11 født i Holum, en var en tidlig tilflytta lærer.

Her om dagen kom vi over et blad fra 1886 som kaltes «Norsk Folkebibliotek». Det var et vedlegg eller «tillæg» til hovedstadsavisene Verdens Gang. Det må tilføyes at det det er meget vanskelig å finne noen likheter mellom den avisen, og dagens VG. Dette tillegget inneholder artikler, skjønnlitterære bidrag, foruten mye politikk. Deriblant en oversikt over det da nyvalgte stortinget, som skulle ha funksjonstid 1886 - 1888. Det var også portretter av alle 112, som var tallet på medlemmer. Den gang var det stortingsvalg tredje hvert år. Dessuten var valgene indirekte, dvs. at velgerne stemte på valgmenn, som så kom sammen for å kåre stortingsmennene. Ja, det var bare menn som satt i denne verdige forsamling. Det gikk ennå flere tiår før den første kvinne ble valgt.

Det hadde vært valg høsten 1885, og for Vest Agder, som da hette Lister og Mandals Amt, hadde 63 valgmenn kommet sammen i Mandal den 25. September for å velge 4 representanter til landets lovgivende forsamling.

De skulle representere landdistriktene i amtet (fylket) og ladestedene Mandal og Farsund. Kjøpstedene Kristiansand og Flekkefjord sendte nemlig sine egne stortingsmenn, henholdsvis 2 og 1.

De fire som ble valgt til å ta sete på stortinget for landsbygder og ladesteder i den sydligste valgkretsen var følgende: Peder Johan Holmesland, Julius Olsen, Even Reierson, Søren Jåbekk. Her ser vi at tre av de fire valgte var født i eller hadde sin heim i Holum. To var brødre, Søren eldst, Johan yngst av 5 brødre på Holmesland. Even Reierson var født i Laudal, men var nå lærer på Monen skole og kirkesanger i Holum kirke. Unntaket var Julius Olsen, som var bonde og skipsreder på Lista. Her er noen korte personalia:

Peder Johan Holmesland (1833-1914) vokste opp på Holmesland, det øverste bruket, gikk på landbruksskolen, ble agronom og utskiftningsformann, slo seg ned i Søgne og fikk etter hvert en rekke offentlige verv. Stortingsmann 1880-1891, med i styret for Norges bank avdeling i Kristiansand, formann i felleskomiteen for Vestlandsbanen, seinere kalt Sørlandsbanen. Og mye annet. Han fikk St. Olavs orden for sin innsats. Stian Holmesland skreiv et stykke om han i VÅR ARV i 1983,

Even Reierson (1826-1890) var født på Fidje i Laudal, tok lærerseminaret i Holt, ble lærer i Holum 1846-1852 og 1856-1888 samt kirkesanger (klokker) fra 1856. Stortingsmann 1871-1888. Ordfører i Holum, statsrevisor, m.m. Fra 1876 drev han han dessuten gard på Kaddeland, der han også bygde seg hus. Har etterslekt i Mandal.

Søren Jaabekk (1814-1894) er nok den av disse tre som leserne av VÅR ARV har hørt mest om. Han har også skrevet seg inn i Norges historie med sin lange og aktive stortingstid, sin organisering av Bondevennforeningen og utgivelse av Folketidene. Han er født og oppvokst på Holmesland, men tok siden navnet Jaabekk, der han ble gift med Elen Gurine Jaabækk, født Nøding.

I ungdommen var han omgangsskolelærer i Holum, siden et par år lærer i Harkmark, men etter at han ble valgt til Stortinget i 1845, ble det slutt med læreryrket. Folkeskolen og lærernes kår var siden alltid blant hans hjertebarn, og bautasteinen som står på Malmø ble reist etter innsamling fra lærere i hele landet, i takknemlighet for hans innsats. Stortingsmann 1845-1891, en rekord som neppe vil bli slått. Andre offentlige verv: Mangeårig ordfører i Halse og Harkmark, også Holum et par år, med i styret i Norges bank Kristiansands avdeling, forlikskommissær. Han var bonde på Jåbekk, og overtok siden også odelsgarden på Holmesland. Denne overdro han til datter og svigersønn i 1885. Sine siste bodde han på Fuskeland hos datter og svigersønn, og døde i Januar 1894. Etterslekt i Halse/ Mandal