Søgne Historielag

Protokoll Årsmøte 19.02.15

Protokoll fra årsmøte i Søgne Historielag 19.02.15 på SGP, museumssalen.

Årsmøtet var annonsert 14 dager før møtet i Fædrelandsvennen. Dessuten i Budstikka, Søgneguiden, Servicetorget, Fritidsnytt og e-postmelding til våre medlemmer. Det var ikke kommet inn forslag om saker fra medlemmene. Innkallingen ble godkjent.

Det var nesten 45 frammøtte.

Valg av leder for møtet ble Gerd Lillian Olsen. Valg av referent ble Terje Bjelland. Begge med akklamasjon.

Årsmelding for 2014 ble utdelt på møtet og lest opp av Bjelland, ledsaget av lysbilder og noen videosnutter ved Enny-Karin Vindheim. Ved årsskiftet 2014/2015 har vi nå 275 medlemmer, en klar økning fra året før! Meldingen ble godkjent med akklamasjon, uten merknader. I forlengelsen av dette holdt den nye leder for kultur i kommunen, Pål Karsten Kristensen, en redegjørelse om kommunens videre planer for kulturen. Bl.a. planer for Bygdemuseet, der en nå vil lage en rapport og vurdere om en evt. skal flytte museet til SGP. Regnskap 2014 var revidert og ble delt ut på møtet og gjennomgått av kasserer Jan Skarpengland. Vi har i 2014 hatt et større underskudd, noe som særlig skyldes merutgifter til Årbok 2014 og investeringer i teknisk utstyr (pc, prosjektor og skriver). Regnskapet ble godkjent uten kommentarer fra salen.

Valg ved leder av valgnemnda, Asbjørn Kloster:

Leder (ny) av historielaget: Terje Bjelland (ett år igjen av sin valgperiode). 2 nye medlemmer/vara: Bernt Jensen og Harald Nodenes, alle valgt med akklamasjon.

Styremedlemmene: Gerd Lillian Olsen, Enny-Karin Vindheim og Jan Skarpengland – ikke på valg i år.

Valgnemnd: Kloster går nå ut av nemnda. Vi følger tradisjonen med at den/de som går ut av styret, utgjør kommende valgnemnd. Det betyr at Jan Helge Fladmark går ut av styret og blir nytt medlem av valgnemnda. Fra før sitter John Stokkan og Jørg Wigemyr

Asbjørn og Jan Helge ble takket for innsatsen av Gerd Lillian, og overrakt blomster. Også Petter Sangvik ble takket og overrakt blomster. Han slutter nå som mangeårig revisor i historielaget.

Årboka/Vedtekter og medlemmer i årbokkomiteen: Forslag til Vedtekter for årbok, samt medlemmer av årbokkomiteen ble presentert av Gerd Lillian og delt ut på møtet. Godkjent med akklamasjon. Medlemmer i komiteen er: Torvald Hellum, redaktør, Gerd Lillian Olsen, Enny-Karin Vindheim, Terje Bjelland og Odd Terje Døvik.

Odd Terje orienterte om årets årbok og inviterte til tilbakemeldinger på Årbok 2014. Det kom ingen kommentarer fra salen. Det ble også invitert til å komme med innspill til ”Fredsvåren 1945”. (Rett før møtet kom Torunn Solberg, og tipset om at hun selv bodde i presteboligen, SGP under krigen. Hun hadde også bilder fra den tida. Enny-Karin vil avtale et hjemmebesøk hos henne om saken).

Gerd Lillian orienterte om kurset 4.mars på biblioteket om innsamling av dialektord.

Kontingent f.o.m. 2015: Vedtatt med akklamasjon: kontingent for enkeltmedlemmer økes til kr. 200,- . For fam.medlemmer økes kontingenten til kr. 250,-

Pause: med bløtkake, kaffe og te. Salg av bøker utgitt av vårt historielag, ved Jan Helge F.

Turer 2015:

Jan Helge orienterte om den planlagte turen til Kvås 30. aug. i år. Tormod orienterte om den planlagte turen til Uvår en lørdag i juni.

Kåseri: Svein Torkelsen kåserte om ”D/S Hestmanden i 100 år”, ledsaget av lysbilder/video.

Gerd Lillian leste småstubber fra Fæ-vennen fra fredsvåren 1945.

Terje takket Gerd Lillian for hennes viktige bidrag som leder etter Jan Erik.

Terje Bjelland  (sign)

referent/sekretær